Spacewinner-directeur Joost Kleine Snuverink: ‘Concurreren is echt leuk’

Twee kano’s, een oldtimer, surfplanken, een motor. En o ja, een boot. Joost Kleine Snuverink heeft het allemaal opgeslagen in een ruimte van Spacewinner Deventer, de nieuwste vestiging van het self-storagebedrijf waarvan hij directeur is. ,,Ik zeg altijd dat ik niks om gadgets geef, maar dat is natuurlijk niet helemaal waar. Ontspullen is aan mij niet besteed, want ik gebruik alles. Maar ik struikel er thuis niet meer over. Het is zo fijn om extra ruimte te hebben!”

‘We waren de derde self-storagelocatie van Nederland. Inmiddels zijn het er vijfhonderd’

Toch is dat niet de reden dat Joost Kleine Snuverink in de self-storagebusiness ging. Hij is er, zoals dat vaak gaat bij familiebedrijven, zo’n beetje ingerold. Spacewinner is in 2001 opgericht door zijn vader en nichtje met een vestiging in Enschede. ,,Zes jaar later kwam vanuit Zwolle de vraag of we daar ook wilden starten. Mijn vader bedacht dat het leuk was als ik die vestiging voor mijn rekening zou nemen. Na mijn opleiding als art director zag ik dit in eerste instantie als iets wat ik slechts even twee jaar zou doen. Het liep de eerste jaren ook niet meteen lekker. Ik voelde me verantwoordelijk, maar ook gevangen in mijn eigen bedrijf. Het zou me trouwens niet verbazen als veel ondernemers zo’n periode meegemaakt hebben.”

Toch leerde Kleine Snuverink die beginjaren een belangrijke les. ,,Een beetje vertrouwen hebben. In dat het goed komt én in de mensen die je daarbij helpen. Zo had ik nooit zoveel op met consultants, maar heb ik er toch een aantal ingehuurd die me verder brachten. Het was op dat moment in ons bedrijf tijd voor een scherpere administratie. Zij hebben geholpen de cijfers voor ons weer op orde te brengen.”

Overigens zag de markt van externe opslag er twintig jaar geleden wel wat anders uit dan nu. ,,Mensen vonden ons via speurders in de krant in plaats van via internet. Ze kwamen alleen bij ons als ze gingen verhuizen of verbouwen. Bij onze eerste vestiging dacht de aannemer dat we gek waren geworden: een gebouw met allemaal deurtjes! We waren de derde self-storagelocatie van Nederland. Inmiddels zijn het er vijfhonderd. Nederlanders hebben massaal behoefte aan extra ruimte. En – zeker als ze bijvoorbeeld kleiner zijn gaan wonen – gebruiken externe opslagruimtes het hele jaar rond voor allerlei spullen.”

Webwinkeliers weten Spacewinner goed te vinden

De laatste jaren groeit ook het aandeel bedrijven dat ruimtes bij Spacewinner huurt. ,,Vroeger was dat vooral enkel voor het archief, maar door digitalisering neemt dat juist weer af. Maar bijvoorbeeld webwinkeliers weten Spacewinner goed te vinden. Hier zie ik ook kansen voor ons voor de toekomst. Bijvoorbeeld e-fullfilment: dat wij de te verzenden pakketten klaarmaken als onze klant op vakantie is. Een mooie extra dienst naar de huurders toe.”

Na de beginjaren groeide Spacewinner verder in huurders én locaties. In Zwolle kwam er een broodjeszaak bij (‘Werkt hartstikke goed, die kruisbestuiving!’) en eerder dit jaar opende de derde self-storagevestiging in Deventer haar deuren. ,,De mensen die we dagelijks helpen, komen we geregeld in eigen stad tegen. Dat is leuk ondernemen. Sowieso zijn Deventenaren leuke mensen, die met recht trots op hun mooie stad zijn. Dat had ik toen ik ooit begon als directeur nooit gedacht, dat ik dagelijks zoveel mooie ontmoetingen heb.” Dat geldt ook voor de andere medewerkers van Spacewinner. ,,Dat we als organisatie succesvol zijn, komt met name doordat we mensen aan ons hebben weten te binden die de filosofie van Spacewinner goed begrijpen.”

Niet ieder gebouw leent zich ervoor om te verbouwen tot self-storage

Kleine Snuverink beleeft inmiddels veel plezier aan ondernemen op de self-storagemarkt: ,,Concurreren is echt leuk en daarin zijn wij in alle opzichten fanatiek. Bij onze vestiging in Zwolle moest ik het concept storage nog uitleggen. Nu is er al een markt; we zijn het vijfde self-storagebedrijf van de stad. Ik reed een paar jaar geleden langs dit gebouw in Deventer dat toen nog goed verborgen lag achter een bomenrij. Goeie plek, was mijn eerste gedachte. Niet ieder gebouw leent zich ervoor om te verbouwen tot self-storage. We hebben er anderhalf jaar aan lopen trekken. Maar nu het gelukt is, is de omgeving er alleen maar aantrekkelijker op geworden. Deventenaren weten ons goed te vinden. Particulieren én bekende lokale organisaties.”

Huurders hebben altijd wel behoefte aan een goed gesprek

De ondernemer vervolgt: ,,Wij onderscheiden ons op het sociale vlak. Ons toekomstplan zit dan ook niet zozeer op verdere groei, maar op ons werk nóg beter doen. Er is zeven dagen per week iemand aanwezig en we zijn goed in persoonlijke aandacht voor onze huurders. Ik en mijn collega’s ontmoeten veel mensen in een hectische periode van hun leven. Er is iemand overleden of ze gaan verhuizen. Toch hebben deze huurders altijd wel behoefte aan een goed gesprek en dat maakt het werk leuk. Ik had het nooit gedacht, maar inmiddels zou ik geen andere baan meer willen.”